Black Friday

Er was geen ontkomen aan. Want het was namelijk Black Friday. En op Black Friday gaan Nederlanders massaal voor de korting inkopen.

Even twijfelde ik of ik misschien een tijdje op een andere planeet heb gezeten. Ik kende Sinterklaas, Pinksteren en de eerste kerstdag. Had ik al die jaren een feestdag gemist?

Gelukkig was het geen hersenziekte. Een interessant aspect van menselijk gedrag werd zichtbaar: Als we denken dat er geld verdient kan worden, kan er zomaar een nieuw fenomeen ontstaan.

In Amerika bestaat Black Friday al sinds 1965. Dus wat maakt, dat het virus ineens zo massaal kon toeslaan? Ik denk dat de razendsnelle ontwikkeling van digitale marketing, de onderliggende krachtbron is.

In de ‘oudheid’ maakte je een folder, liet deze zetten, er kwam een drukproef, die werd nog een keer aangepast, dan de definitieve, dan ging je drukken en dan verspreiden met de post.

Nu maak je in drie minuten een Adwords Campagne en de algoritmes van Google doen de rest. Als je er maar genoeg budget in stopt.

Dus anders gezegd, opent de combinatie van geld en hyper-software de deur voor extreem krachtige beïnvloeding van menselijk gedrag.

Dit vraagt om alertheid. De mogelijkheden van deze tijd zijn groot. Zo groot dat het verleidelijk is om ze je leven te laten bepalen. En voordat je het weet draai je, als een radartje in de motor van anderen.

Bewust Leiderschap stelt je in staat om zelf de leiding te houden. Je weet wie je bent, je weet wat je wilt en hoe je dat kunt manifesteren in de wereld van vandaag.

We wensen je er in elk geval veel plezier bij.

Celeste en Rien

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie