Juf Annabel en bewust leiderschap op havo 3 en 4

Juf Annabel en bewust leiderschap op havo 3 en 4.
Ze lijkt zo gewoon, juf Annabel. Een stoere Noord-Nederlandse lerares Frans die lesgeeft aan verschillende groepen op Havo drie en vier. Ze kent de rituelen van haar leerlingen. Te laat komen voor de les, boeken vergeten en appen in de klas.

Ze hoort de verhalen van haar  collega’s. Over hun wanhoop, de onmacht en hun ongewenste autoritaire gedrag. De frustraties van de les- en inspectiebezoeken. Het eindeloze vergaderen en papierwerk. Het verstorende ziekteverzuim en de vervangingen. En ga zo maar door.

Zelf herkent ze hier niets van.
Ze voelt zich fit, wakker en alert. De relatie met haar leerlingen is luchtig en gebaseerd op vrijheid en leiderschap. Ze is populair, al heeft ze daar geen boodschap aan. Waardering en afwijzing hebben bij haar plaats gemaakt voor erkenning.

De lastigste relatie ervaart ze met haar collega’s. Ze voelt de weerstand en het verlangen wanneer mensen in de lerarenkamer naast haar komen zitten. Ze is eraan gewend.

Is juf Annabel dan een van die geboren wonderleerkrachten? Nee hoor, vroeger was het bij haar ook een chaos in de klas. Annabel heeft haar bewustzijn ontwikkeld. Ze heeft zich de principes van Bewust Leiderschap eigen gemaakt. En daar genieten zij en haar leerlingen nu van.

Wil je meer weten over bewust leiderschap?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie