In de Nederlandse maatschappij besteden de meeste mensen een heel groot deel van hun leven, aan activiteiten binnen bedrijven. We zien dat in de afgelopen zeventig jaar bedrijven de grootste rol speelden bij het ontstaan van de eerdergenoemde onbalans.
Bijvoorbeeld de scheve verdeling van welvaart, komt voor een belangrijk deel voort uit de winsten van bedrijven. Daarom denken wij dat een succesvolle maatschappelijke verandering mogelijk is, wanneer deze zich voltrekt in het hart van het bedrijfsleven.
Dat vraagt om een herbezinning op het begrip winst. In de huidige context zijn er weinig begrenzingen, waar het gaat om het realiseren van winst. Lange tijd en voor velen nog steeds, was het devies: hoe meer hoe beter.
Winst maximalisatie heeft een inherent mechaniek, dat mens en omgeving steeds verder consumeert. Een nieuwe visie op winst, lijkt essentieel voor positieve sociale veranderingen.
Daarmee komen we bij de kern van het probleem. Wanneer mensen zich niet bewust zijn van de werking van hun eigen systeem, kost het ze heel veel moeite om oude patronen te doorbreken.
Iedereen snapt dat teveel winst een enorme negatieve sociale bijwerking heeft. Maar weinig mensen besluiten hierover met hun baas in gesprek te gaan.
Door de ‘gewone’ werkende mens te bereiken in de manier waarop deze zijn of haar keuzes maakt, ontstaat er een ingang om veranderingen met een grote positieve sociale impact te realiseren. Een bewuste mens, creëert wat hij of zij nodig heeft en begrenst zichzelf daarna. Wetende dat daarmee de lange termijn sustainability wordt gediend.
Door in het hart van de ‘onbalans creërende’ motor te werken, kan er een ‘vliegwiel’ effect ontstaan dat bijdraagt aan positieve sociale veranderingen.