Huis op stelten.
[What’s App] Yo Vader?!
{What’s App} Yo dochter.
[ ] Ik heb een probleem, ik moet donderdag de middagdienst draaien, kan jij Pippi ophalen van school?
{ } Even kijken of ik wat kan verschuiven in de agenda en thuis kan zijn….
{ } Ja gaat lukken.

Donderdag
14:00 uur op het school plein, gezellig druk op het plein, verschillende moeders, vaders en Opa’s en Oma’s, naast de gebruikelijke opvang stichtingen. Kinderen rennen van hot naar her. De klas van Pippi heeft altijd wat meer tijd nodig, de onrust is hier wat groter, wat kinderen met wat meer energie dan materie…

Daar gaan de deuren open, “Opaaa” een dikke knuffel is voor mij. “Laat mij je eens even zien, WOW wat een prachtige bril heb je, Opa was op de plaatjes niet zo onder de indruk, maar nu je hem op hebt, prachtig!”. Andere ouders vallen bij; Pippi straalt.
Dan krijg ik drie tassen in mijn handen gedrukt. “Zo drie tassen?”
“Ja, een voor de gym van morgen, een voor het logeren en een voor school” Is het antwoord.
Oke, Pippi heeft er meteen een logeerpartijtje van gemaakt, helemaal prima is altijd gezellig.

“En ehh is het oke als ik met Venus ga spelen?” Venus staat er naast en kijkt mij vragend aan..
Verrast, maar ook weer niet, dit gebeurt wel vaker, dan is het nog niet op voor vandaag, wil nog even met een verbonden vriendinnetje spelen.

“Als dit mag van de moeder van Venus, dan vindt ik het oke, kan Opa nog een beetje werken vanmiddag”. Even zoeken naar de moeder van Venus op het volle school plein. Daar is ze; Athene vindt het goed, we spreken een tijd af en weg is ze weer… Mij achterlatend met drie tassen.

’S avonds zitten we in de auto naar huis, de vraag kon niet lang achter blijven.
“Opa?”
“Jaaa?”
“Mag ik mijn muziekje spelen?”
“Ja hoor”

Het is een bekend (best wel leuk) ritueel, zij weet hoe de telefoon ontsloten kan worden, weet haar nummer op te zoeken en dan gaat het los.

‘ZET HET HUIS OP STELTEN, ZET HET HUIS OP STELTEN’
Het refrein dendert door de auto en even later ook door de alternatieve wijk waar opa woont, je mag niet hard rijden, maar er is niets gezegd over de muziek toch? Heerlijk gillen wij mee in de auto, volledig los gaan, verbonden met het huis op stelten. De honden zijn blij om Pippi te zien en ook Opa wordt vrolijk begroet.

“Kom gaan we ze samen even uitlaten, dan hebben ze wel verdiend na zo’n dag in huis”
Het refrein van het liedje blijft zich op dringen en over straat klinkt het “ZET HET HUIS OP STELTEN, ZET HET HUIS OP STELTEN” . Uit het niets komt de vraag van Pippi:

“Opa, wat betekent dat; “Het huis op stelten zetten”
De vraag is een van de vragen die kinderen stellen, nog niet vervuild met alle overtuigingen van de wereld, levend in een puurdere gevoel en gedachten gang.

“Wat denk jij?”
“Het huis staat op stelten, maar dat is wel een beetje wiebelig toch?” Mijn kleindochter slaat de spijker op zijn kop, haar realiteit, net als de realiteit van een ieder is wiebelig. De realiteit van de mens is immer in ontwikkeling; er is geen constante en geen grip.

De realiteit van een mens bij geboorte is een afhankelijkheid van de voeding en geborgenheid van de moeder en andere verzorgende. Zodra de mens in staat is om op de wereld te ontdekken, wordt zijn realiteit telkens anders. In de baarmoeder neemt de mens waar dat er geluiden zijn; de geruststellende hartslag van de moeder, de geluiden van een partner. Ook zijn er ineens stormen van beweging gevolgd door een heerlijke rust.

De geboorte geeft de mens een nieuwe realiteit, hierbij wordt eerst de eerste levensbehoefte zeker gesteld. De vanzelfsprekendheid van gevoed te worden is weg, de mens leert dat schreeuwen helpt, dan komt voeding en drinken, dat is een mooie oplossing!

Nadat dit is zeker gesteld, en er blijkbaar iemand is die er voor zorgt dat de warmte er ook is, dan is het tijd voor de volgende fases.

Bij leren kijken blijkt dat de voeder opeens een gezicht krijgt, het lopen leidt tot de realiteit van een heel grote wereld met grote gevaren van heet, koud, hoog en laag, vallen en opstaan. Er is ook pijn. Dit behoort allemaal toe tot de realiteit van de mens zelf.

Echter hier volgt ook de intrede van de realiteit van de ander(en). Het schreeuwen om eten werkt niet meer, het is nog geen tijd om te gaan eten; is het tijd om te eten, dan heb ik nog geen honger… Rare jongens die ouders.

Dan komt de ontdekking dat er nog anderen zoals jij bestaan, dat is leuk! samen een beetje schreeuwen, spelen en ontdekken. Maar he, deze eet andere dingen, dat vies soms lekker; maar in ieder geval anders.

Zo gaat het door en ontwikkelt zich de realiteit van de mens steeds verder en wordt complexer. Wanneer er een school bezocht wordt, is er de realiteit van moeten leren, anders kan je “later” niet mee (wat is dat later?).

Dan komt ook de realiteit dat iedereen zijn eigen kunde heeft, maar dat dat niet altijd wordt gewaardeerd, je past niet in de school realiteit. Dan komt er nog de realiteit van de sportclub, de realiteit van opa en oma thuis. Het kind verliest zijn eigen realiteit.

De realiteit is een groot complex geheel van meningen en overtuigingen geworden waarin zijn individualiteit verloren is gegaan. De mens die anders is dan de rest van zijn omgeving, heeft moeite om als mens te mogen zijn. In dit proces gaat de persoonlijke realiteit die in het begin van het bestaan nog bestond over in een collectieve realiteit. Deze collectieve realiteit erkent de individuele realiteit niet meer. Er bestaan grote collectieve realiteiten naast elkaar die soms congruent zijn, soms strijdig en/of overlappend. Deze collectieve realiteiten zijn leidend.

Echter elk collectief is ook aan verandering onderhevig buiten invloed van het individu, hetgeen tot gevolg heeft dat je als individu goed met opletten om binnen het collectief geaccepteerd te blijven. Vaak wordt een onbewust aangepast aan de verandering van het collectief.

Hetgeen gister nog een geaccepteerd gedrag was in de ene collectieve realiteit, is vandaag al weer veranderd, terwijl in een andere grote collectiviteit deze nog wel geld, waar pas ik als individu nu nog?

Deze veranderingen en het verlangen om in de groep (de mens is in aard nog steeds een groepsdier) een plek te behouden, vraagt nog al wat van het individu. Het levert een constant aanpassen van de individuele realiteit om te blijven behoren tot het collectief. Een proces dat dag in dag uit doorgaat..

Het proces leidt er toe dat steeds meer van het individu verdwijnt in het collectief, waarbij onderscheid van unieke eigen en het collectief verdwijnt.

Echter diep in elk mens hier op aarde zit het verlangen om zich te manifesteren, er te zijn als mens. Dit heeft een diepe, diepe achterliggende oorzaak, waarover later een keer geschreven wordt.

Daarnaast is gelukkig nog elk leven van de mens uniek, er bestaat geen enkel leven dat van begin tot einde gelijk is aan de ander, ondanks het collectief; echter het collectief vraagt steeds meer om de unieke eigenschappen van elk mens achter zich te laten. De verdwijning van een steeds groter gedeelte van unieke van de mens in de collectieve realiteit kan er toe leiden dat dit diepe diepe verlangen steeds verder uit de buurt van het kunnen realiseren komt.

Het steeds verder van dit verlangen verwijderd raken, kan er voor zorgen dat c.q. zorgt voor een steeds groter aantal mensen dat er een onbepaald gevoel ontstaat van binnen dat men niet kan plaatsen. Het is een knagende gevoel van niet passen, van het idee dat men op het verkeerde pad zit maar niet weet wat er aan de hand is.

Het verloren zijn in het leven, zelfs fysieke klachten krijgen zonder dat er een zichtbare reden voor is. Men weet het niet meer. Een aantal legt zich er bij neer, gelukkig steeds meer gaan op zoek naar de diepere reden van dit gevoel. Het geen vaak een mooi pad van ontwikkeling en bewustzijn  voor hen uitstippelt, niet altijd het makkelijke pad, maar wel vol van eigenheid en ontdekking.

Het is een ieder gegund om beide paden te lopen, zoals gezegd elk pad van een mens is uniek, en dat mag het zijn. Uit alle liefde.

Wil je dieper, kom eens langs, laat een bericht achter, dan praten we verder.

Er is nog veel meer te zeggen en te doen over dit onderwerp. Het is aan jou de lezer..

Oh ja, wat betreft mijn kleindochter..

Ik heb haar verteld dat wat er bedoeld wordt met een huis op stelten, zij is daar namelijk een ster in, en ik heb haar verteld dat op zijn huis ook op stelten staat, maar dat daar heel veel aarde tussen gedaan is, zodat het niet zo wiebelig is…

Uit liefde, tot ziens

Your Cart