God’s Daily Public Relations (GDPR)

God’s Daily Public Relations (afgekort de GDPR)

Hoeveel privacy verklaringen heb jij al ontvangen in de afgelopen weken? Heb je er al veel geweigerd? En van hoeveel nieuwsbrieven heb je al unsubscribed?

Het is een geweldig fenomeen. Massaal werden email boxes overspoeld met ingewikkelde verklaringen. Nieuwe Europese wetten die ervoor moeten zorgen dat onze privacy beter wordt gewaarborgd.

Wat mij niet geheel duidelijk is, wat maakt dat onze privacy gewoon door Facebook mag worden verkracht. Dat overheden met hun sleepnetten op grote schaal onze privacy mogen aftappen. Maar dat wij nu ineens allerlei verklaringen moeten ondertekenen.

Nog vreemder is de beweging van de grote Goden op de achtergrond.

Zowel Google, Microsoft als ook andere grote webbrowsers  bouwen complete persoonlijke profielen van al hun gebruikers. En dat reikt nog veel verder dan wat die, toch wat formele privacy verklaringen, doen vermoeden.

Gewoon een kwestie van combineren. Je Bol aankopen, met je tweets, voeg daar wat linkedin aan toe, combineer het met de data van je laatste twee reizen en je aankopen deze week bij de AH. Wat is het resultaat? Gewoon, ik betaal wat geld aan een van de Goden zodat ik precies kan adverteren op waar jij volgende week zin in hebt.

O, dat mag niet van de nieuwe GDPR? Wie gaat het dan controleren? Okee, de autoriteit privacy bescherming gaat toezien op het gedrag van de Goden. Dat lijkt dan weer verdacht veel op de wederopstanding van de kerk.

Want God ziet alles wat je doet.

En de ‘autoriteiten privacy beschermingskerk’ zorgt voor hun public relations. Dat gaat waarschijnlijk nog meer geld kosten en bovendien moet je waarschijnlijk ooit toch verantwoording afleggen voor je zondige gedrag.

Dus ook wij moeten er als ondernemers aan geloven. En weet je wat ons grootste probleem is? Niet de gegevens die we van onze klanten vastleggen. Dat is helemaal niet nodig. Google iemands naam en je krijgt sowieso drie pagina’s met informatie en afbeeldingen.

Nee, het is ingewikkelder. Onze deelnemers maken huiswerk verslagen. We hebben een keurig protocol om zo weinig mogelijk te bewaren. Sterker nog, we vernietigen de data direct na gebruik.

Maar dan begint het. Een verwijderde email is niet te verwijderen. Je kunt hem wel deleten, maar dan is hij inmiddels al lang in de grote databases van onze hosting partners opgenomen. En daar krijg je ze echt niet meer uit.

Het enige echt zinvolle protocol zou zijn om terug te keren naar de pen en het papier. En regelmatig te controleren dat het DNA in de as uit je verbrandingsoven, toch niet weer stiekem door iemand in elkaar wordt geknutseld.

Daarom sturen we je geen ingewikkelde privacy verklaringen. Wel hebben we overbodige data verwijderd. Ook gaan we zo goed als we kunnen zorgvuldig met je gegevens om.

Maar on top of all adviseren wij je de intentie: Ik ben veilig en vertrouw het leven.
Daar kan geen God tegenop.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie